Selasa, 17 November 2009

Salleh lahirkah jutawan petani














Siti berada di alam realiti melihat kepesatan pembangunan daerah asal usul ibu Siti... Kota Belud.

Mulanya Siti mendengar banyak cerita kemiskinan, namun itu hanya khabar palsu berbentuk provokasi.

Projek Kudat Bypass yang dibina di Kota Belud menyebabkan nilai hartanah terutama tanah di daerah itu yang asalnya RM1,000 seekar kini melonjak kepada RM1 juta seekar kesan pembinaan jalan ini.

Banyak kawasan pelancongan muncul kesan jalan itu seperti Pusat Kraftangan Iranun dan ladang burung unta di Rampayan Laut serta panorama Gunung Kinabalu nan menawan berlatar sawah di Jawi-Jawi, Labuan, Wakap dan Sembirai.

Jalan ke pulau peranginan secantik Sipadan, Pulau Mantanani juga semakin dekat kesan pembinaan Kudat Bypass iaitu menggunakan jeti Rampayan Laut.

Yang untung adalah rakyat... yang kaya adalah pesawah.

Nilai pampasan tanah sawah yang diambil untuk projek Kudat Bypass melahirkan jutawan petani di Kampung Labuan, Wakap, Jawi-jawi dan Sembirai sama seperti peneroka Felda Sendayan di Negeri Sembilan dan Langkawi di Kedah.

Inilah kelebihan idea tokoh kemajuan Malaysia dari Sabah, bakal Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak pilihan Siti.

Idea beliau seiring cetusan minda Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Idea Kudat Bypass dirancang mereka berdua sejak Pandikar Amin Menteri Pertanian dan Makanan Sabah serta Menteri Perhubungan dan Kerjaraya pada era SSK menjadi Ketua Menteri.

Gandingan mantap mereka ternyata memercu martabat Kota Belud dari pekan koboi ke bandar satelit nan pesat membangun.

Ketiadaan mereka menyaksikan daerah kita merudum prestasinya hingga kembali ditomah sebagai miskin.

Jangan risau kerana SSK akan kembali yang dibantu gandingan pemimpin berwibawa Timbalan Presiden PBS, Almuddin Kaida dan aktivis masyarakat, Musli Oli.

Jumpa lagi.