Ahad, 19 September 2010

SALLEH IKUT RESAM `KERABAU'


‘’Don’t work behind me , I may not always lead; Don’t walk infront of me , I may not always follow; Do waik beside me be a friend “.

- Salleh Said Keruak sebenarnya mahu orang beriringan dengannya bagi memudahkannya memancung orang yang dibenci dan boleh menggugat legasi ARSHAD.

Jika orang itu di depannya, bermakna dia hanya pengikut dan jika orang itu di belakangnya, sukar baginya `menikam' dan `membunuh' kerjaya orang yang dimusuhinya.

Justeru, Salleh memilih jalan beriringan bagi memudahnya memancung mereka-mereka yang boleh menggugat legasi penghianat agama bersubahat kafirlaknatullah, SI ARSHAD.

Falsafah ini diadunnya daripada resam KERABAU @ kerbau yang akan menanduk orang menghalaunya secara beriringan.

Ai ngerentubu labuh diam lebak jomo ngabaian kerabau a - tersadung ditanduk jatuh dalam paya air tawar orang beriringan dengan kerbau itu.

Dalam falsafah BAJAU, kerbau akan menanduk orang `NGABAIAN' (jalan beriringan)dengan haiwan itu, falsafah inilah digunapakai SALLEH.

So, hati-hati jalan beriringan dengan SSK kerana ramai pemimpin BAJAU berpotensi yang disembelihnya ketika jalan beriringan.

JANGAN PERCAYA secara membuta tuli dengan tulisannya dalam buku MENERAJU PERUBAHAN itu.

Ini nukilan orang yang terpedaya dengan Salleh Said Keruak.

Dalam buku Meneraju Perubahan tulisan saudara Ybgh Datuk Salleh Said, beliau menyatakan ‘’Don’t work behind me , I may not always lead; Don’t walk infront of me , I may not always follow; Do waik beside me be a friend “.

Kata –kata in jelas mengambarkan falsafah beliau dalam pergaulan dan persahabatan .Beliau tidak memilih orang untuk bersahabat tetapi setiap sahabat harus faham falsafah beliau .

Sebagai seorang pemimpin yang terbilang di Kota Belud , beliau memerlukan sahabat-sahabat yang boleh berfikir dan boleh bekerja bukan sahabat yang berbaris di belakang mengiakan apa yang beliau katakan kerana sahabat-sahabat seperti ini akan hilang jika beliau tidak lagi memimpin

Jesteru itu , sebagai sahabat yang sejati , beri beliau ruang untuk bertindak , tegur beliau kalau tersilap dan membela beliau jika terancam .

Kasihan ya kepada orang yang mengulas buku MENERAJU PERUBAHAN ini kerana tidak sedar dirinya terpedaya dengan kata manis tapi berinti racun berbisa.